Projekt NovIKroG

Kroženje pohištva

Potovanje masovno proizvedenega in cenenega pohištva postaja vse bolj podobno potovanju oblačil “hitre mode”. Zaradi vse slabše kvalitete je življenjska pot pohištva vse krajša in hitro pride do odlagališča oz. uničenja.

Raziskali bomo, kje so priložnosti za oblikovanje povratnih zank, ki bi podaljševale življenjsko dobo pohištva in zmanjšale porabo naravnih virov.

Pri nakupu rabljenih ali recikliranih izdelkih je ogljični odtis kar za 82% nižji kot pri novem izdelku

Trendi se hitro menjajo, zato proizvajalci izdelujejo pohištvo vse hitreje in ceneje, kar povzroča visoko onesnaževanje in izkoriščanje delovne sile. Pri izdelavi novega pohištva se porabljajo naravni viri. Pri nakupu rabljenih ali recikliranih izdelkov prihranimo naravne vire, zmanjšamo količino odpadkov in znižujemo ogljični odtis, ki je za kar 82% nižji kot pri novem izdelku.

V partnerstvu s podjetjem Kostak, d.d. so v Zavodu Knof leta 2020 začeli s pilotnim projektom Salon – pohištvo iz ponovne uporabe. V sklopu projekta, ki je bil v pilotni fazi podprt s strani Centra za kreativnost in Ministrstva za kulturo so oblikovali sistem za zbiranje zavrženega pohištva, ki ga nato kategorizirajo in pripravijo za ponovno uporabo s poudarkom na kreativni nadgradnji v sodelovanju z mladimi oblikovalci. Pohištvo zbirajo preko donacij občanov in preko sistema odvoza, ki ga izvajajo po celi Sloveniji. V sodelovanju s Kostak, d.d. so vzpostavili tudi inovativen sistem zbiranja pohištva preko rednega kosovnega odvoza, ki ga komunalno podjetje nudi občanom. V 12 mesecih od začetka delovanja so zbrali 1.117 kosov pohištva v skupni teži 12,5 ton. S tem modelom ravnanja s kosovnimi odpadki so v tem obdobju prihranili 24.869,53 kg CO2.

Razvoj novih produktov iz ostankov lesa

Okoli 50% zbranega pohištva je primerno za prodajo po čiščenju in obnovi, ostalo pa potrebuje večje posege ali pa ga ni možno popraviti ali obnoviti. Podobno kot na področju tekstila namreč opažamo slabo kakovost pohištva, ki ga zberemo. Pohištvo, ki ni bilo primerno skladiščeno ima velikokrat večje poškodbe, kot so gnila podnožja ali pa mu je potrebno zamenjati noge, sedala, naslonjala ipd. Večina zbranega pohištva je izdelanega iz ivernih plošč, mediapana, vezanih plošč ipd., ki ob podvrženosti razstavljanju, odlaganju ter nato vlagi in soncu hitro propadajo. Po drugi strani prihaja do precejšnjih količin ostankov lesa tudi pri proizvodnji novega pohištva.

V ta namen so v KNOFu izdelali nov produkt MOWALL, modularna predelna stena, ki je 98% izdelana iz ostankov lesa, predvsem iz iveric in vezanih plošč. Stena je narejena iz modulov velikost 50×50 cm, ki se lahko večkrat sestavijo in razstavijo, brez vijačenja. Stena je primerna za začasno ali stalno pregrajevanje pisarniških, javnih ali zasebnih prostorov, kot sejmiščna stena, stena za »shworoome«, prodajne prostore itd. Stena je razvita do te mere, da omogoča tudi namestitev raznih niš, oken, vrat, poličk, nosilcev za TV… V primeru poškodb KNOF nudi tudi servis in rezerven dele, ponuja pa tudi prevzem oz. odkup po koncu življenjske dobe ter nadaljnjo ponovno uporabo. Vsak posamezni modul prihrani 2,731kg CO2 emisij, kar je enaka količina CO2, ki jo 6 dreves absorbira v 1 dnevu. 1 tekoči meter MOWALL stene prihrani enako količino CO2, ki jo absorbira 47 dreves v 1 dnevu.

Novi izdelki iz ostankov lesa – predelna stena Mowall

Podali smo pobudo, da se izdela analiza potreb po pohištvu v javnih inštitucijah

Pri izvajanju projekta NovIKroG pri promociji krožnih in zelenih javnih naročil aktivno sodelujemo z Ministrstvom za okolje, podnebje in energijo Republike Slovenije Na 1. konferenci zelenega javnega naročanja oktobra 2022 smo podali pobudo, da se izdela analiza potreb po pohištvu v javnih inštitucijah, z namenom, da se lahko sektor, ki opravlja dejavnost zbiranja, obnove in ponovne uporabe pohištva, primerno organizira in da se poveča nakupovanje pohištva iz ponovne uporabe v javnih institucijah.

S tem namenom smo oblikovali anketo za analizo potreb javnih zavodov na področju pohištva, ki je bila konec oktobra preko ministrstva poslana na 1182 email naslovov javnih institucij. Prejeli smo 20 odgovorov, rezultati ankete pa so pokazali naslednje:

  1. Največ anketirancev je odgovorilo, da najbolj potrebujejo pisarniške stole, pisarniške omare in pisalne mize. Skupaj smo prejeli interesa za okvirno 50 pisalnih miz, 80 omar, 150 pisarniških stolov.
  2. Večina anketirancev je odgovorila, da bi bila pripravljena (45%) oziroma morda pripravljena (40%) naročiti obnovljeno pohištvo oz. opremo iz ponovne uporabe, 15% vprašanih je izjavilo, da ni pripravljenih naročiti takšne opreme.
  3. Najpomembnejši vidik pri odločitvi za naročanje pohištva iz ponovne uporabe je, da je cenejše od novega pohištva, da je poenoteno z njihovo obstoječo opremo in da dobavitelj jamči prevoz in montažo.
Piškotek

Na našem spletnem mestu za zagotavljanje najboljše uporabniške izkušnje uporabljamo piškotke. Preberi več